fysieke klasse op NZC show

Een nieuwe klasse is de fysieke zebravink, een klasse welke nog volop in ontwikkeling is.
Hier kunt U er alles over kwijt.

fysieke klasse op NZC show

Ongelezen berichtdoor HansvdWeerdhof » vr 05 aug 2016, 23:13:51

Ik heb op de laatste ALV gevraagd of het mogelijk was om de fysieke klasse een boost te geven door een geheel nieuwe opzet er aan te geven.
Niet meer door NL keurmeesters te laten beoordelen maar door een UK keurmeester.
Ik heb aangegeven dat ik eventueel wel een contact kon leggen.

Er werd genotuleerd en her en der instemmend geknikt maar ik hoor er verder niks meer van.

Gaan we die toch wel heel interessante fysieke klasse door de huidige "tot nu toe" keurmeesters helemaal te gronde laten richten, of gaan we eens echte kenners inschakelen?
HansvdWeerdhof

Re: fysieke klasse op NZC show

Ongelezen berichtdoor HansvdWeerdhof » zo 14 aug 2016, 19:32:59

Op de ALV en de TD, ben op beide aanwezig geweest, is er niet gesproken over het opheffen en/of niet meer vragen van de fysieke klasse.
Er is wel gesproken om eens te kijken of de mogelijkheid bestond om de fysieke klasse nieuw leven in te blazen
Nu lees ik tot mijn verbazing op twee plaatsen in het zebrapad dat de beslissing genomen is (ja door wie eigenlijk??? volgens mij door de TC NZC) dat de fysieke klasse niet meer gevraagd wordt.
Ik vraag me dan wel even af: Hoe komt dit nu weer als een klap bij heldere hemel op ons dak vallen?

Is het zo dat als de TC NZC vindt dat het maar weg moet dat dit dan zomaar wordt overgenomen?

Waarom wordt er niet serieus gekeken naar een echte fysieke klasse, met ter zake kundige keurmeesters op het gebied van fysiek? Britten dus. Da's een meerwaarde.
Er komen ieder jaar een aantal Britse keurmeesters naar de NZC show, als je die even netjes vraagt dan zijn die best bereid om de fysieke klasse op hun manier te beoordelen. Heb al aangegeven dat ik ze dat ook wel wil vragen.
Ik weet zeker dat er dan meer animo komt, want de huidige manier van beoordelen, door de keurmeesters van de TC NZC werkt niet.
Als er Britse keurmeesters komen dan zullen er een heleboel zeggen: Hee, da's leuk, daar ga ik ook eens aan meedoen. De beroemde meerwaarde.
Want dat willen de kwekers wel denk ik: een echte fysieke beoordeling.

De fysieke klasse is ingesteld tegelijkertijd met de eerste grote importgolf van UK vogels, met als doel om nakweek van deze vogels, die niet aan onze standaard voldoen toch te kunnen showen, omdat het toch wel heel erg fraaie exemplaren zijn. Er zijn ook al diverse NL en B kwekers die al erg veel UK in hun vogels hebben en die daar op reguliere shows niet mee weg komen, omdat daar nog werk aan zat om die dichter naar onze standaard te brengen.
Daarvoor was die fysieke klasse bedoeld om met de "halffabrikaten" die toch wel erg mooi kunnen zijn op een landelijke speciaalclub show in de spotlights te zetten. Gewoon om te tonen wat er is, wat er kan, wat er aan zit te komen, enzovoorts.
Helaas heb ik gedurende al die jaren het idee gehad dat de keurmeesters die de fysieke groep gekeurd hebben het totaal niet hebben begrepen.

Ik heb een tijdje geleden een stukje gelezen, een intern NZC stuk was dat volgens mij, over de fysieke klasse. Voor mij droop er van af dat "men" (lees: de TC NZC) de fysieke klasse niet begrijpt en dat klopt ook wel want vanaf het begin werd er eigenlijk al op een m.i. verkeerde manier met de fysieke klasse omgegaan.
Dat stukje ging onder meer over de Bleekrug Grijze pop die vorig jaar de fysieke klasse won, die vond "men" eigenlijk helemaal niks, klopte aardig met de gegeven punten, wel 90pnt (poehee, wat een aantal) voor een pop die iedere kweker maar wat graag op zijn hok zou willen hebben.
Was een nakweek uit twee UK vogels, dikke kop, flink formaat/model, tekening goed, kleur redelijk maar niet meer dan dat (pop had duidelijk licht afstekende wangkleur). Pop was 2,5 maand oud ten tijde van Druten, net aan op kleur. Dus geen vogel voor de reguliere wedstrijdklasse, wel voor de fysieke klasse. Maar werd m.i. niet op waarde geschat met slechts 90pnt.
Ik constateer daarmee met name dat er een verschil zit in hetgeen de kwekers voor ogen hebben als "mooie fysieke vogel" en wat de TC NZC daarmee
Het lijkt mij vooral dat de TC NZC moet luisteren naar de kwekers en niet hun eigen zin moeten gaan doordrijven als zijnde "de waarheid", het is dan vooral "hun waarheid" en niet de "onze".
En als dat een paar jaar achtereen gebeurt dan zeggen de kwekers ook: "laat maar".

Zo hebben we ook eens een jaar gehad dat binnen de fysieke klasse de "beste kop", de "beste houding" en nog wat werd aangewezen. Volgens mij is dat nooit de bedoeling geweest van de kwekers. Ook hier: geen aansluiting van de ideeën van de TC met die van de kwekers.
Helaas komt het wel vaker voor dat de TC NZC een geheel eigen invulling geeft aan hetgeen er door de leden is aangedragen, zie ook de oranjeborst poppen discussie, maar goed dat is voor dit verhaal even niet relevant.

Terwijl het volgens mij toch hoofdzakelijk gaat om het showen van zebravinken die al dan niet door UK of voor mijn part Duitse invloeden uitblinken in fysieke eigenschappen. Kleur ondergeschikt, eigenlijk niet van belang, splitvogels mochten ook.
Meer van: Wie brengt de grootste beer met een dikke kop en een stierennek die nog "los" zit van de stok. Dat is wat de fysiek kwekers willen zien. Het gaat dan meer richting top kweekvogels die niet in de normale wedstrijd passen.

Ik begrijp dat de TC NZC (destilleer ik uit dat interne stuk) vooral op zoek was naar vogels die geen "zichtbaar Engels" tonen, ja dat is niet wat de kwekers willen!!!

Nu is de opmerking "het voldoet niet aan de verwachtingen, doelstelling niet gehaald, we stoppen er mee".

Ja, wiens doelstellingen zijn er niet gehaald?
Het wordt tijd dat de TC NZC eens luistert naar de geluiden vanuit de kwekers en daar hun beleid op aanpassen. I.p.v. hun eigen interpretatie geven.
Het kan niet zo zijn dat een commissie die niet gekozen is, waar je je niet kandidaat voor kunt stellen, die ook niet ter verantwoording te roepen is zo maar even de beslissing kan nemen om ze maar niet meer te vragen.
Volgens mij moet de TC NZC zich eens afvragen of men zelf wel op het goede spoor zit gedurende de ontwikkeling van de fysieke klasse in al die jaren.

Of is het zo dat nu er stemmen op gaan om "hen" de fysieke klasse af te nemen, door de geluiden die er kwamen over Britse keurmeesters, dat ze dat even voor wilden zijn en gauw de stekker er uit trekt "om te voorkomen dat anderen een richting inslaan die "hen" niet past". Zoiets van "wij niet meer, dan die ander ook niet".
Ja sorry, ik ben v.w.b. bepaalde TC NZC leden nogal argwanend

Ik krijg hier een behoorlijk vieze smaak van in mijn mond.
Het lijkt mij een zaak van rectificeren en mijn voorstel om UK keurmeesters de klus te laten klaren alsnog te gaan overwegen.

Laten we nu niet iedere nieuwe ontwikkeling de grond in boren als het even niet loopt, meer kijken naar de oorzaken "waarom loopt het niet".

Eigenlijk is het credo heel simpel te vangen met 1 woord: luisteren.
Luisteren naar wat de kwekers willen!

Het is wel belangrijk beste lezers van dit forum, dat jullie indien jullie het ook niet eens zijn met deze beslissing om de fysieke klasse op te doeken dat er dan hieronder gereageerd wordt en niet mij de kastanjes voor jullie allemaal uit het vuur laat halen.
HansvdWeerdhof

Re: fysieke klasse op NZC show

Ongelezen berichtdoor john spijker » di 16 aug 2016, 21:21:16

Normaal gesproken ben ik niet zo actief op dit forum maar dan nu toch een korte reactie op het stuk Hans heeft geschreven :
Ik onderschrijf de mening van Hans dat het jammer zou zijn de fysieke klassen nu al weer op te heffen
Zeker zonder eerst een degelijk onderzoek te doen onder de leden of er nog steeds behoefte is aan deze klasse
vanuit mijn kennissen kring weet ik dat er een grote interesse bestaat voor deze vogels.
Het is alleen niet iedere kweker gegeven om er een goede invulling aan te geven maar dit geld natuurlijk ook voor de standaard
kleuren ook hier zien we al jaren dezelfde namen bij de prijswinnaars.
Ik denk dat de fysieke klasse een toevoeging is als TT vogel maar zeker ook als Gebruiksvogel
we zien de positieve resultaten al jaren op de TT terug

Groet
John Spijker
john spijker

Keer terug naar Fysieke zebravink