Isabel bruin

Alle overige kleurslagen en hun mutatiecombinaties zoals:
Witborst, Isabel, Wang, Agaat, Eumo, Gekuifden, Geelsnavels, Gezoomden, Timorzebravinken etc.

Isabel bruin

Ongelezen berichtdoor yorick » wo 20 jan 2016, 12:00:00

Hallo mede kwekers.

Even een korte intro over mijzelf :):
Vanaf vandaag is mijn account geactiveerd en kan ik dus ook op de site vragen en meepraten over diverse dingen.
Sinds 3 jaar ben ik nu bezig met het kweken/fokken van vogels. Naast een divers aantal tropen ben ik vooral gericht bezig gegaan met zebravinken. Vanaf het begin heb ik al wit en sinds 2 jaar ook de eumo kleurslag.
Ik wil vanaf dit jaar vooral verder met de isabel bruin. Ik heb daar eind 2014 een leuk koppeltje van gekregen en eigenlijk puur aangehouden vanwege de kleur, kwaliteit en grootte was nog niet top.
Afgelopen jaar op de keuring werd ik toch zomaar kampioen met één van de jongen uit dat koppel. Naast isabel komt er ook oranjeborst en zwartborst uit. Alleen zijn deze vogels qua tekening lang zo sprekend niet als sommige andere oranjeborsten die ik op internet tegen kom. Vandaar dat ik heb besloten om in eerste instantie vol op de isabel te gaan richten en evt. in een later stadium nog een borst kleur erbij te gaan zoeken.

Nu dan mijn vraag 8):
Naast een aantal koppels isabel bruin heb ik ook 1 koppel bruin. Nu weet ik dat bij wit het belangrijk is om regelmatig terug te koppelen op wildkleur en met split vogels te werken om de bouw, formaat en vooral bevedering goed te houden.
Is het bij isabel bruin noodzakelijk om af en toe terug te koppelen naar bruin, en evt. bruin/split isabel bruin vogels te kweken om ook de bruine "aanslag" op de vogels sterker te maken of moet ik dat juist niet doen en de bruine vogels totaal niet mengen met de isabel bruin?

Graag jullie mening en ervaringen...

Groeten Yorick 8) 8) 8)
yorick

Re: Isabel bruin

Ongelezen berichtdoor Thijs Kremers » wo 20 jan 2016, 14:08:55

Hoi Yorick

Welkom hier. Op het forum zelf kun je al veel terugvinden over de isabel mutatie. Sla er eens wat oudere topics op na, daar zal zeker wat in staan. Anders kan misschien een andere kweker je wat tips geven over de isabel kweek.
Thijs Kremers
Site Admin

Ongelezen berichtdoor yorick » wo 20 jan 2016, 15:02:57

Bedankt Thijs,

Ik was afgelopen dagen al veel op oude topics aan het zoeken geweest.
Helaas kwam er telkens hetzelfde gesprek naar boven, namelijk vooral de combinatie met orb/zwb word veel besproken.
Dus vandaar dit geopende topic :)

Groeten Yorick
yorick

Ongelezen berichtdoor Thijs Kremers » ma 25 jan 2016, 06:03:02

Anders misschien het boek 'de zebravink' van de nzc aanschaffen? ? Daar in staat heel veel beschreven. Ik dacht dat je het via de nzc site kunt bestellen.
Thijs Kremers
Site Admin

Ongelezen berichtdoor ArjonDeBok » di 24 mei 2016, 10:19:41

Hoi Yorick,

volgens mij is het belangrijk om de kleurdiepte van de wangen en de flanken op peil te houden. Dat kan heel goed met (warme) bruinen erin kweken. Of (warme) splitten gebruiken.
ArjonDeBok

Keer terug naar Overige mutaties en mutatiecombinaties.